onsdag 5 februari 2014

Planer för 2014

Jag har börjat planera vad som skall sås nu
i februari och mars.

Förutom dessa chilisorter har jag några till på min önskelista men de får jag spara till något annat år(Hot Lemon, Espelette, Fishpepper bl.a.)

Chili:

  • Cayenne Long Slim
  • Jamaican Bell (NY)
  • Vampire (NY)
  • Hungarian Hot Wax (NY)
  • Jalapeno (NY)
  • Monkeyface (NY)


Dessa funderar jag fortfarande på om jag behöver och/eller om de får plats:

  • Sweet Banana
  • Red Cherry (NY)
  • Claes F1-hybrid
  • Mini Bell
  • Antohi Romanian (NY)
  • Golden Bell (NY)
  • Friggitello (NY)


Dessa tre får alla en ny chans i år eftersom de inte fick den uppmärksamheten de behövde förra året.
Äggplanta:

  • Golden Eggs
  • Rosa Bianca
  • Melitzana från Santorini




Förra året odlade jag 10 tomater i mitt växthus, det var minst ett par för mycket. Nu har jag gallrat ordentligt men får nog ta en funderare till, borde nog plocka bort någon mer.
Tomat:

  • Supersweet 100 F1
  • Sungold F1
  • Black Cherry
  • Kumato (NY)
  • Solguld (NY)
  • Federle (NY)
  • Consoluto fiorentino (NY)
  • Black Sweat Cherry (NY)
  • Sweetbaby (NY)


Övriga sorter som finns i min samling:

  • Santorini Cherry Tomat
  • Moneymaker (friland?)
  • Dansk export (friland?)
  • Gardeners delight
  • Tigerella (friland?)
  • Marmande VR
  • "Anitas gula"
  • Florida Petit
  • Yellow Pear
  • Minibel (NY)
  • Vilma (NY)
  • Basinga (NY)

2 kommentarer:

  1. Tusen tack för din snälla kommentar! Var hittade du frö till Sweet Banana? Har hört att den sorten inte ska vara så stark. Jag har sått basinga för första gången nu i vår och det ska bli jättespännande att testa den med tanke på att dets tår desserttomat på påsen!

    Sov gott!
    //Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köpte "Sweet Banana" på Impectas sida för två år sen tror jag. Den är inte alls stark, mer som paprika faktiskt. Jag sådde några av den men de har inte kommit upp än, jag är mer inne på chili i år.
      På tomatfronten satsar jag stort på söta sorter i år. Det är så gott att bara gå och plocka som "godis".
      Lovisa

      Radera